1.0 PENGENALAN
Syarikat INS MAJU KLASIK ( M ) SDN. BHD.( IMK ) telah diperbadankan dengan rasminya pada 04.04.2008 . Syarikat ini ditubuhkan sebagai sebuah syarikat sendirian berhad. Syarikat ini menjalankan perniagaan dengan rangkaian pertamanya ( francaisi ) menggunakan jenama Ani Sup Utara yang sudah popular di beberapa buah negeri di bahagian tengah Semenanjung Malaysia . Perniagaan Ani Sup Utara ini akan beroperasi di suatu tempat yang strategik di No 18, Persiaran Seksyen 4/8, Bandar Putra Bertam, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang.
Pihak syarikat berminat dengan perniagaan makanan sebagai satu cabang perniagaan yang berdaya saing dan dijangkakan akan mendapat sambutan hebat di kalangan penduduk sekitar. Restoran ini telah dibuka pada 02. Julai 2008 yang lalu. . Aktiviti utama adalah penjualan produk berasaskan sup di restoran milik syarikat . Selain itu, pihak syarikat juga akan menjalinkan kerjasama dengan beberapa pengusaha katerer untuk membekalkan makanan bersup untuk pelanggan mereka . Pihak syarikat juga bersedia menerima tempahan daripada badan kerajaan dan swasta serta orang perseorangan untuk sebarang majlis yang ingin diadakan .
Walaupun Syarikat IMK baru sahaja didaftarkan secara rasmi, namun pemiliknya telah pun mempunyai pengalaman dalam perniagaan selama 12 tahun melalui perniagaan butik pakaian yang didaftarkan di atas nama EDARAN SUTERA TRADING ( EST ) yang telah beroperasi di Bandar Kepala Batas. EST didaftarkan atas nama isteri pada tahun 1995, namun jatuh bangun EST adalah di bawah pengetahuan dan pemantauan pemilik. Melalui pengalaman perniagaan tersebut, pemilik IMK sekali lagi mengorak langkah menubuhkan sebuah syarikat sendirian berhad bagi menyahut seruan kerajaan ke arah memartabatkan usahawan bumiputera setanding dengan usahawan bukan bumiputera. Pihak syarikat bercadang mempelbagaikan jenis perniagaan melalui syarikat ini. Sebagai langkah pertamanya pihak syarikat telah menceburkan diri dalam bidang perniagaan makanan tradisional iaitu makanan berasaskan sup dengan menjadi mentee kepada Syarikat Little Cash ( M ) Sdn. Bhd.yang menggunakan jenama ANI SUP UTARA
2.0 TUJUAN KERTAS KERJA
Tujuan pihak syarikat menyediakan kertas kerja ini adalah sebagai panduan dalam perniagaan serta untuk membentangkan perancangan perniagaan syarikat, meliputi aspek pengurusan, pemasaran, perkhidmatan dan kewangan syarikat kepada pihak MARA untuk memohon pembiayaan berjumlah RM185 000.00 sahaja ( Ringgit Malaysia Satu Ratus Lapan Puluh Lima Ribu Sahaja ). Tempoh pembiayaan yang dipohon oleh pihak syarikat adalah selama 7 tahun dan pihak syarikat juga turut memohon tempoh bernafas selama 3 bulan. Kos Pelaburan Projek adalah sebanyak RM292 730.00 di mana sebanyak RM89 098.90 dibiayai dengan wang pemilik sendiri sementara baki RM185 000.00 adalah melalui pembiayaan yang dipohon ini. Tujuan pembiayaan adalah untuk membeli aset tetap dan juga sebagai modal pusingan.
Penggiraan Pembiayaan:
Nilai Pembiayaan : RM 185 000.00
Tempoh : 7 tahun
Kadar Keuntungan : 4% setahun
Keuntungan Pembiayaan : RM185 000 x 4 % x 7 tahun
= RM51 800.00 / 84 bulan
= RM616.00 sebulan
Jumlah Pembiayaan : RM185 000.00 + RM 51 800.00
= RM236 800.00
Bayaran Balik Bulanan : RM185 000.00/ 84 bulan
=RM2 202.38 + RM616.67
Bayaran Bulanan : RM2 819.05 sebulan
3.0 LATAR BELAKANG SYARIKAT
Nama Perniagaan : INS MAJU KLASIK ( M ) SDN. BHD.
( Francaisi kepada Syarikat LITTLE CASH
( M ) SDN. BHD. )
Alamat Berdaftar : No. 33, Persiaran Seksyen 5/12,
Bandar Putra Bertam, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang.
Alamat Operasi/Kedai : No. 18, Persiaran Seksyen 4/8, Bandar
Putra Bertam, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang .
No. Telefon : 013-4572840
No. Daftar Perniagaan : 812446 - M
Tarikh Pendaftaran : 04 . 04 . 2008
Francaisor : LITTLE CASH ( M ) SDN. BHD.
( Jenama ANI SUP UTARA )
Alamat Francaisor : No. 15, Jln. Cheong Sam 10/11, Seksyen 10, 40100 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan .
Aktiviti Perniagaan : Menjalankan perniagaan restoran berasaskan sup.
Membekalkan makanan bersup kepada katerer, pejabat kerajaan & swasta serta orang perseorangan.
Bentuk Perniagaan : Sendirian Berhad
Modal Dibayar : RM 2.00
Setiausaha Syarikat : Omar bin Abdullah
LS 007250
Bank Berurusan : Bank Islam Malaysia Berhad,
Cawangan Kepala Batas, Pulau Pinang.
No. Akaun : 07043011019165
Nama Pengarah : En. Ismail bin Abdullah
Pn. Saripah Farhiyah binti Syed Ahmad
No. K/P : 640419-07-5753
650130-02-5498
Milikan : 100 % bumiputera
Peratus Syer : 50 % / 50 %
No. K/P : 640419-07-5753
650130-02-5498
Lampiran 1 : Salinan Daftar Perniagaan , Borang 24 & Borang 49 .
4.0 LATAR BELAKANG LEMBAGA PENGARAH
4.1 Pengarah 1
Nama : En. Ismail bin Abdullah
Jawatan : Pengarah Urusan
Alamat Tetap : No. 33 , Persiaran Seksyen 5/12 ,
Bandar Putra Bertam , 13200 Kepala Batas, P. Pinang.
Telefon : 013-4572840
No. Kad Pengenalan : 640419-07-5753
Tarikh Lahir : 19.04.1964
Bangsa/Agama : Melayu/Islam
Taraf Perkahwinan : Berkahwin
Kelulusan Akademik : SPM , STPM , Diploma Perguruan
Pengalaman Kerja : 18 Tahun
Jawatan : Guru
Majikan : Guru Besar , Sek. Keb. Taman
Senangan , Butterworth , P. Pinang.
Kursus Dihadiri : Latihan Asas Perniagaan
Tarikh : Bil.19/2007 – 17 hingga 22 Jun 2007
Kursus Skim latihan Galakan Perniagaan Kakitangan Kerajaan dari 15hb April 2008 hingga 14 Ogos, 2008.
Penganjur : MECD dengan kerjasama INSKEN
dan MARA.
4.2 Pengarah 2
Nama : Pn. Saripah Farhiyah binti Syed Ahmad
Jawatan : Pengarah Operasi
Alamat Tetap : No. 33 , Persiaran Seksyen 5/12 ,
Bandar Putra Bertam , 13200 Kepala Batas, P. Pinang.
Telefon : 017-5411700
No. Kad Pengenalan : 650130-02-5498
Tarikh Lahir : 30.01.1965
Bangsa/Agama : Melayu/Islam
Taraf Perkahwinan : Berkahwin
Kelulusan Akademik : Sijil Tinggi Agama Malaysia ( STAM )
Pengalaman Berniaga : 12 Tahun
Jawatan : Pengurus
Nama Perniagaan : Edaran Sutera Trading
Lampiran 2 : Salinan Sijil Kursus, Salinan Kad Pengenalan Pengarah 1 & 2 .
5.0 SKOP PERNIAGAAN
5.1 Aktiviti Perniagaan
Di antara aktiviti perniagaan utama yang dijalankan oleh pihak syarikat adalah :
· Menjual minuman dan makanan yang berasaskan sup di restoran.
· Membekalkan makanan bersup kepada katerer, tempahan badan kerajaan dan swasta serta orang perseorangan.
· Francaisi kepada Ani Sup Utara.
5.2 Produk / Perkhidmatan yang ditawarkan
Di antara produk yang ditawarkan oleh Ani Sup Utara adalah seperti berikut:

Bihun sup
Mi sup
Kuey-teow sup
Bubur nasi bersup
Nasi ayam
Nasi putih bersup
Soto
Sup ayam
Sup daging



Sup gear box
Pelbagai minuman
Perkhidmatan yang ditawarkan pula adalah :
· Konsep café.
· Menghidang makanan yang dipesan.
· Khidmat penghantaran untuk kawasan dalam lingkungan sekitar 5 km dari restoran ( minima penghantaran 5 bungkus / RM20.00 )
· Tempahan makanan oleh katerer, jabatan kerajaan, pihak swasta dan orang perseorangan.
· Kemudahan melayari internet.
5.3 Potensi Perniagaan
5.3.1 Berdasarkan kepada analisa dan kajian pasaran yang dibuat, perniagaan ini mempunyai potensi yang cukup besar untuk berkembang di sekitar 8 % hingga 15 % setahun. Walaupun perniagaan masih di peringkat awal, namun perkembangannya begitu memberangsangkan dan mempunyai potensi cukup besar untuk berkembang di masa hadapan kerana Ani Sup Utara telah dikenali hampir di seluruh Malaysia.
5.3.2 Usaha berterusan yang dijalankan oleh pihak syarikat kini semakin mendapat tempat di hati pelanggan kerana kualiti makanan dan perkhidmatan yang ditawarkan sentiasa berada pada tahap yang amat baik. Lokasi kedai yang terletak di tepi jalan utama di antara Kepala Batas dan Tasek Gelugor merupakan laluan yang cukup strategik dan memberi kelebihan kepada Ani Sup Utara untuk berkembang kerana pelanggan dapat mengunjunginya dengan mudah. Selain itu, kedudukannya yang berada di laluan menuju ke Lebuhraya Utara Selatan juga memberikan impak yang cukup baik untuk perniagaan itu berkembang.
5.3.3 Walaupun keadaan ekonomi tidak begitu baik kebelakangan ini, namun pembangunan di bandar Kepala Batas di mana terdapat banyak taman-taman perumahan baru telah dibina, seperti Bandar Putra Bertam, Taman Bertam Indah dan Taman Bertam Perdana. Tambahan pula, Bandar Kepala Batas juga adalah merupakan MINI PUTRAJAYA di mana terdapat banyak kompleks-kompleks kerajaan yang merupakan satu faktor penyumbang kepada peningkatan saiz pasaran yang dimiliki oleh Ani Sup Utara. Selain itu, di sini terdapat beberapa institusi pendidikan seperti Maktab Rendah Sains Mara, Sek. Men. Sains Kepala Batas, Institut Latihan Perindustrian dan Kolej Sains Perubatan Alliance. Adalah dijangkakan pertumbuhan ekonomi Bandar Kepala Batas akan terus berkembang dengan wujudnya Taman Perindustrian , USM dan UiTM dalam tempah 3 tahun hingga 5 tahun yang akan datang.
5.3.4 Industri makanan kurang terjejas walaupun keadaan ekonomi tidak begitu baik kerana makanan merupakan keperluan asas kepada manusia. Keadaan ini akan memberi kelebihan kepada pihak syarikat untuk menempatkan diri di dalam pasaran dan seterusnya memenangi hati pelanggan kerana majoriti penduduk bandar ini dan kawasan sekitarnya adalah bumiputera.
5.3.5 Melalui pertambahan modal pusingan yang lebih besar, pihak syarikat
amat berharap akan dapat menjana modal tersebut untuk memberikan perkhidmatan , suasana restoran yang lebih selesa dan menyediakan pelbagai kemudahan untuk pelanggan.
5.4.6 Melalui jalinan tawaran perkhidmatan dan produk yang pelbagai ini, Ani Sup Utara mampu memenuhi keperluan dan kehendak pelanggannya di masa hadapan. Ia juga turut mampu menjadi pembekal utama makanan berasaskan sup di kawasan tersebut.
6.0 RANCANGAN PENGURUSAN
6.1 Struktur Organisasi
Struktur organisasi yang dibentuk oleh syarikat INS MAJU KLASIK ( M ) SDN. BHD. di bawah jenama Restoran Ani Sup Utara adalah merangkumi keseluruhan aspek pengurusan sebagai sebuah entiti perniagaan. Secara keseluruhannya, struktur organisasinya adalah seperti berikut :
INS MAJU KLASIK ( M ) SDN. BHD


Carta 1 : Organisasi Syarikat
Nota : Bahagian pemasaran dilaksanakan sendiri oleh Pengarah Urusan syarikat dengan dibantu oleh penyelia.
6.2 Fungsi dan Tanggungjawab
Pihak syarikat telah menyusun fungsi dan tanggungjawab setiap pekerja syarikat bagi melancarkan sistem pengurusan perniagaan. Berikut adalah fungsi dan tanggungjawab setiap pekerja syarikat :
6.2.1 Pengarah Urusan
Pengarah Urusan akan bertanggungjawab terhadap segala perancangan dan pengendalian urusan yang berkaitan dengan syarikat. Di antara fungsi Pengarah Urusan ialah :
i. Menumpukan kepada aspek pentadbiran dan kewangan perniagaan.
ii. Merancang penggunaan dan keperluan kewangan syarikat.
iii. Merancang dan mengenal pasti sumber kewangan yang boleh diperolehi melalui peluang-peluang baru bagi menambah pendapatan syarikat.
iv. Mengawal perakaunan / kewangan syarikat.
v. Memantau pekerja-pekerja di setiap bahagian.
vi. Bertanggungjawab di dalam membuat belian bekalan dan kawalan stok.
vii. Merancang pemasaran dan mencari peluang-peluang di pasaran baru.
viii. Memastikan operasi dan perkembangan perniagaan berjalan lancar dan mengikut jadual perancangan.
ix. Mempastikan susun atur jadual dan aktiviti perniagaan dalam keadaan baik, teratur serta mengikut perancangan.
x. Mengawal perbelanjaan dan pendapatan harian termasuk kos operasi dan overhead
xi. Mempastikan peralatan dan stok bahan mentah mencukupi dari masa ke masa.
xii. Menganalisa dan memperluaskan skop peluang pemasaran.
xiii. Mengkaji dan menyusun strategi promosi produk dan perkhidmatan.
xiv. Menguruskan perihal kebajikan dan disiplin semua kakitangan syarikat dengan bijaksana / berhemah
6.2.2 Bahagian Pentadbiran / Kewangan
Bahagian ini akan dikawalselia secara langsung oleh Pengarah Urusan dan akan dibantu oleh 2 orang juruwang.
Juruwang
i. Menerima wang daripada pelanggan yang berurusan di kaunter.
ii. Membuat pesanan pembelian stok barangan dengan
persetujuan Pengarah Urusan.
iii. Merekodkan setiap urusniaga wang tunai kecil RM300.00.
iv. Menguruskan bil pesanan / bayaran
v. Menyediakan laporan jualan harian
vi. Bertanggungjawab di atas segala transaksi wang keluar / masuk di Ani Sup Utara .
6.2.3 Bahagian Pemasaran
Tanggungjawab bahagian ini akan dilaksanakan sepenuhnya oleh Pengarah Urusan dengan dibantu oleh penyelia. Bahagian ini bertanggungjawab untuk memasarkan perkhidmatan dan produk yang dijual. Di samping itu, pengurus juga bertanggungjawab mencari pasaran baru terutamanya pasaran industri . Pengarah Urusan juga bertanggungjawab merancang dengan teliti kaedah pemasaran dengan membuat kerjasama dengan pelbagai pihak . Pengarah Urusan juga perlu bijak merancang pelbagai pendekatan promosi untuk melariskan jualan produk syarikat.
6.2.4 Bahagian Perkhidmatan dan Operasi
Bahagian ini adalah bahagian yang terpenting dalam syarikat. Oleh itu , bahagian ini perlu diberi perhatian yang utama. Pekerja-pekerja di bahagian ini akan terlibat secara langsung di dalam memberikan perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan. Perniagaan ini beroperasi dari pukul 7.00 pagi hingga pukul 11.00 malam. Perniagaan dijalankan dalam dua syif iaitu pukul 7.00 pagi – 3.00 petang dan pukul 3.00 petang – 11.00 malam. Bahagian ini akan diketuai oleh seorang penyelia dengan dibantu oleh 2 orang tukang masak, 4 orang pembantu dapur, 2 orang pembancuh air dan 4 orang pelayan.
Berikut adalah fungsi setiap pekerjaan yang dinyatakan di atas.
Penyelia
i. Membantu Pengarah Urusan memantau aktiviti pekerja-pekerja yang bekerja dalam syarikat.
ii. Bertanggungjawab terhadap tugasan kakitangan terutama tentang kehadiran dan semasa menjalankan tugas harian.
iii. Mengambil alih tugas pengurusan semasa ketiadaan Pengarah Urusan di restoran .
Tukang masak
i. Bekerjasama dengan Pengarah Urusan dalam merancang dan menyelaras kerja-kerja di dapur.
ii. Memastikan susun atur peralatan dan stok bahan mentah
sentiasa kemas dan bersih di dapur.
iv. Bertanggungjawab menyediakan masakan seperti yang diarahkan.
v. Memastikan segala tugasan ( masakan ) mengikut kualiti dan citarasa yang ditetapkan.
vi. Memastikan segala tugasan mengikut jadual dan ketetapan masa yang diberikan.
vii. Bertanggungjawab terus kepada Penyelia.
Pembantu Dapur
i. Menyediakan semua bahan mentah yang hendak dimasak oleh tukang masak.
ii. Membantu menyediakan hiasan semua jenis masakan sebelum dihidangkan.
iii. Menyusun atur serta menyelaras masakan yang hendak dihidangkan mengikut pesanan.
iv. Mencuci peralatan serta dapur selepas digunakan.
v. Semua bahan mentah disimpan dengan baik dan ditempatkan di tempat yang selamat setelah digunakan.
Pembancuh Air
i. Mahir di dalam penyediaan minuman panas dan sejuk.
ii. Memastikan minuman mengikut kualiti yang ditetapkan.
iii. Memastikan stok bahan mentah ( minuman ) sentiasa mencukupi.
iv Memastikan kawasan operasi termasuk peralatannya sentiasa dalam keadaan kemas, bersih dan selamat.
v. Bertanggungjawab terus kepada Penyelia.
Pelayan
i. Memberi layanan kepada pelanggan termasuk mengambil dan menghantar pesanan.
ii Menyusun atur dan mengurus setiap sudut hadapan premis termasuk kerusi / meja yang telah digunakan supaya sentiasa kemas dan bersih.
iii. Memastikan pinggan /mangkuk/ gelas yang telah digunakan tidak berada di atas meja ruang hadapan .
iv. Memastikan keadaan lantai dan meja sentiasa bersih.
v. Pelayan juga perlu menghantar pesanan kepada pelanggan sekitar 5 km bagi minimum order 5 bungkus.
6.3 Gaji dan Ganjaran
Pihak syarikat menyediakan pakej gaji yang berpatutan kepada semua
kakitangan. Gaji dan ganjaran kakitangan adalah seperti jadual di bawah.
Jawatan | Gaji / Elaun | KWSP | PERKESO | Jumlah |
(RM) | (RM) | (RM) | (RM) | |
1. Pengarah Urusan | 2,000.00 | | | 2,000.00 |
2. Penyelia | 800.00 | 96.00 | 16.00 | 912.00 |
3. Juruwang ( 1 ) | 650.00 | 78.00 | 13.00 | 741.00 |
4. Juruwang ( 2 ) | 650.00 | 78.00 | 13.00 | 741.00 |
5. Tukang Masak ( 1 ) | 700.00 | 84.00 | 14.00 | 798.00 |
6. Tukang Masak ( 2 ) | 700.00 | 84.00 | 14.00 | 798.00 |
7. Pembantu dapur ( 1 ) | 650.00 | 78.00 | 13.00 | 741.00 |
8. Pembantu dapur ( 2 ) | 650.00 | 78.00 | 13.00 | 741.00 |
9. Pembantu dapur ( 3 ) | 650.00 | 78.00 | 13.00 | 741.00 |
10. Pembantu dapur ( 4 ) | 650.00 | 78.00 | 13.00 | 741.00 |
11. Pembancuh air ( 1 ) | 600.00 | 72.00 | 12.00 | 684.00 |
12. Pembancuh air ( 2 ) | 600.00 | 72.00 | 12.00 | 684.00 |
13. Pelayan ( 1 ) | 550.00 | 66.00 | 11.00 | 627.00 |
14. Pelayan ( 2 ) | 550.00 | 66.00 | 11.00 | 627.00 |
15. Pelayan ( 3 ) | 550.00 | 66.00 | 11.00 | 627.00 |
16. Pelayan ( 4 ) | 550.00 | 66.00 | 11.00 | 627.00 |
JUMLAH | 11,500.00 | 1,140.00 | 190.00 | 12,830.00 |
Jadual 1 : Anggaran gaji dan ganjaran sebulan
6.4 Belanja Pengurusan
Bagi tujuan pengurusan, pihak syarikat menganggarkan perbelanjaan dalam
sebulan mengikut pelan peningkatan kapasiti perniagaannya adalah seperti
berikut.
Bil | Jenis Perbelanjaan | Jumlah (RM) |
1 | Elaun Pengurus | 2,000.00 |
2 | Gaji dan Elaun Pekerja | 9,500.00 |
3 | KWSP dan PERKESO | 1,330.00 |
4 | Sewa Lot Perniagaan | 2 300.00 |
5 | Air & Elektrik | 1 000.00 |
6 | Telefon & Faks | 250.00 |
7 | Alatulis | 50.00 |
8 | Yuran Setiausaha Syarikat | 350.00 |
9 | Perjalanan & Pengangkutan | 350.0 |
10 | Senggaraan Kedai | 200.00 |
11 | Keraian dan Promosi | 300.00 |
12 | Belanja Pelbagai | 200.00 |
| JUMLAH | 17 830.00 |
Jadual 2 : Anggaran perbelanjaan pengurusan sebulan
6.5 Strategi Pengurusan
Kaedah pengurusan perniagaan yang sistematik , kakitangan yang baik dan bertanggungjawab amat mustahak di dalam usaha memajukan syarikat. Untuk meningkatkan produktiviti , beberapa strategi telah disusun bagi memantapkan lagi operasi pengurusan . Oleh itu, pihak syarikat telah mengatur beberapa strategi pengurusan seperti berikut :
6.5.1 Menerapkan semangat kerja berpasukan di kalangan kakitangan untuk faedah bersama.
6.5.2 Memberi bimbingan kepada kakitangan supaya dapat menunjukkan prestasi kerja yang baik serta bertanggungjawab terhadap tugas yang diberikan.
6.5.3 Setiap pihak samada para pekerja atau pihak pengurusan sentiasa berbincang dan memberi pendapat serta cadangan yang terbaik untuk menghasilkan kerja yang lebih cekap dan sistematik.
6.5.4 Menyediakan satu jadual tugasan yang perlu dipatuhi oleh semua pekerja.
6.5.5 Memastikan setiap kakitangan mengetahui matlamat dan hala tuju yang ingin dicapai oleh syarikat.
6.5.6 Memastikan kakitangan sentiasa berdisiplin untuk menghasilkan kerja yang lebih efektif.
6.5.7 Menjalinkan hubungan baik antara majikan dan pekerja serta hubungan majikan dengan pelanggan.
6.5.8 Mencari jalan meningkatkan keuntungan dengan meminimakan kos operasi.
6.5.9 Menunjukkan sikap mesra terhadap pelanggan agar pelanggan rasa dihormati dan dihargai.
7.0 RANCANGAN OPERASI / PERKHIDMATAN
7.1 Lokasi Premis
Kepala Batas adalah sebuah bandar yang begitu pesat membangun. Syarikat akan beroperasi di sebuah kawasan perumahan iaitu Bandar Putra Bertam yang mengandungi kira-kira 2 560 buah rumah dan 240 buah kedai pejabat
Gambar 1 : Premis yang dijadikan restoran
Bandar Putra Bertam ini berada di laluan utama di antara bandar Kepala Batas dengan Pekan Tasek Gelugor iaitu melalui Jalan Kubang Menderung. Lokasi restoran ini berada di laluan utama ke Lebuh Raya Utara Selatan dan laluan keluarnya melalui Tol Bertam. Jauhnya Bandar Putra Bertam dari bandar Kepala Batas ialah kira-kira 7 km .
7.2 Maklumat Premis Syarikat
· Nama Syarikat : INS MAJU KLASIK (M) SDN. BHD
( Ani Sup Utara )
· Alamat : No. 18 , Persiaran Seksyen 4/8 ,
Bandar Putra Bertam , 13200 Kepala Batas , P. Pinang.
· Bentuk bangunan : Bangunan Kedai Pejabat 2 tingkat , Lot
tepi . ( bangunan kekal )
· Keluasan : Dalam bangunan - 1100 kaki persegi
Luar bangunan - 1000 kaki persegi
· Pemilik Premis : Lee Khean Wang
· Tempoh Sewaan : 2 tahun + 2 tahun
· Nilai Sewaan Bulanan : RM2 300.00
Lampiran 3 : Salinan Perjanjian Sewa Premis
7.3 Kemudahan Asas
Premis IMK memiliki segala kemudahan asas seperti bekalan air, elektrik dan telefon. Premis perniagaan terletak di tepi jalan utama dari bandar Kepala Batas ke Tasek Gelugor . Kawasan ini merupakan kawasan komersial baru di bandar Kepala Batas. Premis ini juga luas dan selesa kerana kedudukannya berada di lot tepi dan mempunyai ruang yang luas . Ini akan dapat memberikan keselesaan kepada para pelanggan yang datang berkunjung sambil bersantai. Di antara kelebihan-kelebihan lain lokasi premis ini ialah :
i. Jaringan jalanraya yang komprehensif.
ii. Sistem telekomunikasi.
iii. Bekalan air mencukupi.
iv. Bekalan elektrik
v. Tempat letak kereta yang luas.
vi. Berhampiran dengan jabatan-jabatan kerajaan.
vii. Berhampiran dengan institusi pengajian tinggi.
viii. Berhampiran Lebuh Raya Utara-Selatan.
ix. Berhampiran beberapa buah taman perumahan.
7.4 Harta Tetap dan Peralatan Yang Dimiliki
Memandangkan perniagaan ini telah dijalankan oleh pihak syarikat secara sederhana sejak sebulan lepas, maka pihak syarikat telah memiliki beberapa aset tetap dan peralatan yang dibeli berperingkat-peringkat mengikut kemampuan perniagaan ketika itu. Aset tetap dan kelengkapan kedai yang dimiliki adalah seperti jadual di bawah.
Bil | Perkara | Nilai (RM) |
1 | Frezeer – 150 liter | 750.00 |
2 | Notebook Acer | 2 400.00 |
3 | Printer Lenmax | 340.00 |
4. | Freezer – 300 liter | 1 080.00 |
5 | Showcase Workbench | 1 350.00 |
6 | Drink Counter | 1 000.00 |
7 | Work Bench | 450.00 |
8 | Work Bench | 680.00 |
9 | Soup Boiler | 450.00 |
10. | Wall Shelving | 180.00 |
11. | Wall Shelving | 120.00 |
12 | Chillers – 4 doors upright | 2 900.00 |
13 | Show Case Chicken Display | 300.00 |
14 | Bowl sinks | 850.00 |
15 | Grease Trap | 400.00 |
16 | Commercial rise Cooker – 2 unit x RM380 | 760.00 |
17 | Rice Stand – 3 unit x RM150 | 450.00 |
18 | TV & Astro | 2 459.00 |
19 | Pinggan mangkuk, gelas , periuk dll | 3 108.90 |
19 | Pembakar Ayam Apollo | 1 400.00 |
20 | Panasonic Blender | 105.00 |
21 | Panasonic Juicer | 160.00 |
22 | PensonicT/Fan | 55.00 |
23 | Ubahsuai | 11 500 |
| JUMLAH | 33 247.90 |
Jadual 4 : Senarai aset tetap yang dimiliki
Harta tetap yang dimiliki oleh syarikat seperti kerusi dan meja disewakan oleh pihak francaisor dengan harga RM1 600.00, manakala signboard adalah dipinjamkan oleh pihak francaisor kepada francaisi. Oleh itu, apabila kerusi
dan meja serta signboard yang baru telah dibeli, maka peralatan milik francaisor mestilah dipulangkan.
7.5 Harta Tetap dan Kelengkapan yang Diperlukan
Melalui pembiayaan kewangan yang dipohon ini, pihak syarikat akan membeli aset tetap dan kelengkapan kedai tambahan seperti jadual di bawah.
Bil | Jenis/Model | Jumlah (RM) |
1 | Ubahsuai | 74,900.00 |
2 | Perabut | 24,000.00 |
3 | Peralatan Elektronik / Elektrik | 2,800.00 |
4 | Peralatan & Barangan Stainless Steel | 7,710.00 |
5 | Pinggan-mangkuk | 4,391.10 |
6 | POS System | 24,000.00 |
| JUMLAH BESAR | 137 801.10 |
Jadual 5 : Anggaran pembelian harta tetap & kelengkapan
Berdasarkan kepada jadual di atas jumlah pembelian harta tetap dan kelengkapan kedai yang memerlukan pembiayaan kewangan MARA adalah sebanyak RM137 801.10.
Lampiran 4 : Pelan Projek Ani Sup Utara Untuk Cawangan Bertam, Kepala Batas, Pulau Pinang.
7.6 Stok Barang Tambahan Diperlukan
Di samping membeli harta tetap dan kelengkapan kedai, pembiayaan kewangan ini juga akan digunakan untuk membeli stok bekalan tambahan selama sebulan. Anggaran keperluan bekalan tersebut adalah seperti berikut:
Bil | Perkara/Keterangan | Harga/Unit | Jumlah (RM) |
1 | Stok sup | RM60.00 x 3 pek x 30 hari | 5 400.00 |
2 | Cli kicap,Sambal Belacan, Cili Nasi Ayam dll | RM225 x 4 minggu | 900.00 |
3 | Daging | RM10.00 x 20 kg x 7 kali | 1 400.00 |
4 | Ayam | 10 ekor x RM13.20 x hari | 3 300.00 |
| | | |
| JUMLAH | | 11 000.00 |
Jadual 6 : Anggaran pembelian stok tambahan
7.7 Senarai Pembekal Barang Niaga
Bekalan stok Ani Sup Utara diperolehi daripada beberapa pembekal yang telah dikenalpasti dapat membekalkan secara berterusan dan dengan harga yang berpatutan. Di antara pembekal yang membekalkan stok barang niaga tersebut adalah seperti jadual di bawah.
Bil | Nama dan Alamat Nama pembekal | Jenis Bekalan | Cara Pembayaran |
1 | LITTLE CASH ( M ) SDN. BHD. No. 15, Jln. Cheong Sam 10/11, Seksyen 10, 40100 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan. | Pati sup, cili kicap, cili nasi ayam, sambal belacan, cili bubur nasi, dan pati sup ayam | Tunai |
2 | AA Teguh Sdn. Bhd, No. 7 , Jln . Seri Gedung, Taman Seri Gedung,Sg. Petani, Kedah | Daging, tulang, gear-box | Tunai |
3 | PRODYNAMIC FRESHMART 1776, MK. 11, Lahar Yooi, 13300 Tasek Gelugor, P. Pinang. | Ayam | Tunai |
4 | MASFAUNA Pasar Awam Tasek Gelugor, 13300 Tasek Gelugor, P. Pinang. | Sayur-sayuran | Tunai |
5 | GENG BUAH AMRAN G-3, Tingkat Bawah, Komplek Dato’ Kailan, 13200 Kepala Batas, P. | Buah-buahan | Tunai |
6 | KULIM BURGER `N’ FROZEN FOOD DISTRIBUTORS, No. 1293 & 1294, Jalan Datuk Hj. Ahmad Badawi, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang . | Bahan mentah – beras, gula, bihun, plastik, polisterin (bekas) nasi, plastik pembungkus, tali, getah gelang dll. | Tunai |
| AVERGREEN ICE 650 , Sungai Puyu , Bagan Lallang , 13400 Butterworth , P. Pinang . | Ais Kuib | Tunai |
Jadual 7 : Senarai pembekal barangniaga
7.8 Anggaran Belian
Anggaran yang disediakan di bawah adalah meliputi semua bahan yang
biasa digunakan oleh Restoran Ani Sup Utara untuk Tahun 1 .
BULAN | BELIAN | | JUMLAH BELIAN |
Bulan 1 | 10,500.00 | 2,450.00 | 12,950.00 |
Bulan 2 | 11,235.00 | 2,450.00 | 13,685.00 |
Bulan 3 | 11,900.00 | 3,850.00 | 15,750.00 |
Bulan 4 | 14,350.00 | 3,850.00 | 18,200.00 |
Bulan 5 | 14,700.00 | 3,850.00 | 18,550.00 |
Bulan 6 | 15,435.00 | 3,850.00 | 19,285.00 |
Bulan 7 | 16,205.00 | 3,850.00 | 20,055.00 |
Bulan 8 | 17,010.00 | 3,850.00 | 20,860.00 |
Bulan 9 | 17,850.00 | 3,850.00 | 21,700.00 |
Bulan 10 | 19,075.00 | 3,850.00 | 22,925.00 |
Bulan 11 | 20,195.00 | 3,850.00 | 24,045.00 |
Bulan 12 | 21,700.00 | 3,850.00 | 25,550.00 |
JUMLAH | 190,155.00 | 43,400.00 | 233,555.00 |
Jadual 8 : Anggaran Belian Tahun 1
7.9 Strategi Perkhidmatan
Dalam apa juga jenis perniagaan, soal persaingan tidak dapat dielakkan. Oleh itu beberapa langkah telah diambil oleh pihak syarikat bagi mengatasi persaingan sedia ada . Di antara strategi perkhidmatan yang telah diatur oleh pihak syarikat adalah seperti berikut:
7.9.1 Menghasilkan perkhidmatan yang berkualiti dan menangani segala masalah dan rungutan pelanggan dengan baik .
7.9.2 Memastikan pekerja sentiasa bersopan santun terhadap pelanggan.
7.9.3 Sentiasa berbincang dan memberikan khidmat nasihat yang terbaik kepada pelanggan agar pelanggan sentiasa berpuas hati dengan mutu makanan dan perkhidmatan yang diberikan .
7.9.4 Etika Khidmat Pelanggan
Memberi Perkhidmatan Yang Berkualiti & Layanan Yang Istimewa ![]() |
Mendahului & Memberi Keutamaan Kepada Segala Kehendak Pelanggan |

Sentiasa Cekap & Pantas Ketika Mengambil Dan Menghantar Pesanan Kepada Pelanggan |

Memberi Senyuman Yang Paling Mesra & Mengucap Selamat Kepada Pelanggan Ketika Pelanggan Masuk & Keluar Premis |

Meminta Pendapat & Komen Secara Jujur Dari Pelanggan Demi Mutu & Kualiti Produk Serta Perkhidmatan Yang Ditawarkan |

Menangani Segala Masaalah & Rungutan Pelanggan Dengan Tenang & Berhemah |
Jadual 9 : Etika Khidmat Pelanggan
7.10 Susun atur Ruang Kedai

Gambar 2 : Susun atur ruang kedai
7.11 Penggiraan Kos Untuk Beberapa Hidangan .
Bil. | Jenis Hidangan | Pengiraan Kos | Kos |
1 | Bihun Sup | Bihun – RM0.30 Sup - RM0.75 Daging – RM0.40 Ramuan – RM0.10 | RM1.55 |
2. | Nasi ayam | Nasi – RM0.70 Ayam – RM1.10 Sup – RM0.20 Ramuan – RM0.10 | RM2.10 |
3 | Nasi putih & set sup ayam | Nasi putih – RM0.50 ½ telur masin – RM0.35 Ayam – RM1.10 Sup – RM0.75 Timun & Sambal Belacan – RM0.30 | RM3.00 |
4 | Sup Daging | Daging – RM1.00 Sup – RM0.75 Ramuan – RM0.10 | RM1.85 |
Jadual 10 : Contoh Pengiraan Kos Hidangan
8.0 RANCANGAN PEMASARAN
Dengan menggunakan konsep perniagaan Restoran Ani Sup Utara, pihak syarikat akan mensasarkan jualan produknya kepada pelanggan perseorangan dan keluarga. Selain itu, pihak syarikat juga akan menerima tempahan daripada pihak katerer, jabatan kerajaan dan swasta serta orang perseorangan untuk sebarang majlis. Pihak syarikat juga akan menjalankan khidmat penghantaran kepada pelanggan yang jarak penghantarannya kira-kira 5 km.
8.1 Produk dan Harga yang Ditawarkan
Bil. | Produk | RM |
1. | Bihun sup | RM4.00 |
2. | Mi Sup | RM4.00 |
3. | Kuey-teow sup | RM4.00 |
4. | Moi sup | RM4.00 |
5. | Nasi ayam | RM4.00 |
6. | Set nasi putih bersup | RM5.80 – RM11.80 |
7. | Soto | RM4.00 |
8. | Sup ayam | RM4.00 |
9. | Sup daging | RM4.00 |
10 | Sup ekor | RM10.00 |
11. | Sup tulang | RM6.00 |
12. | Sup gear box | RM15.00 – RM40.00 |
13. | Pelbagai minuman | RM1.20 – RM3.50 |
Jadual 11 : Senarai produk dan harga
Syarikat ini menawarkan harga yang berpatutan dan setanding dengan restoran-restoran yang berada di persekitaran kawasan tersebut.
Sila rujuk Lampiran 4 ( menu makanan & minuman )
8.2 Kumpulan Sasaran
a) Kumpulan Sasaran Individu/Keluarga.
Pihak syarikat mensasarkan jualan produk kepada :
· Golongan remaja yang terdiri daripada pelajar-pelajar IPT, Kolej dan belia yang bekerja di kawasan sekitar.
· Golongan dewasa yang berumur dalam lingkungan 30 tahun hingga 60 tahun iaitu penduduk tempatan di kawasan taman perumahan dan kampung berdekatan.
· Kakitangan kerajaan dan swasta di kawasan sekitar.
· Pelancong dan pengunjung yang berkunjung ke Kepala Batas.
Penduduk di sekitar kawasan ini yang menjadi sasaran pihak syarikat ialah penduduk setempat , kakitangan kerajaan , pekerja kilang , pekerja swasta yang berpendapatan RM1,000.00 ke atas yang mempunyai kuasa beli yang sederhana bersesuaian dengan harga yang ditawarkan.
Jumlah penduduk = 150 000 orang
Pekerja / kakitangan kerajaan dan swasta = 5 000 orang
Pelajar sek. berasrama / institusi pengajian tinggi = 2 605 orang
b) Kumpulan Sasaran Industri
Pihak syarikat juga akan mengadakan kerjasama dengan membekalkan produk kepada :
· Pihak katerer untuk pelbagai majlis
Bilangan Katerer = 10 katerer
· Jabatan kerajaan dan pihak swasta :
Terdapat beberapa jabatan kerajaan seperti Ibu Pejabat Polis, Pejabat Daerah dan Tanah SPU, Hospital Daerah SPU, JKR SPU, Mahkamah, Komplek Sukan MPSP, Bomba dan Penyelamat Daerah , Perpustakaan Awam dan NPC dan Kompleks Budi Penyayang. Di sini juga terdapat pusat pendidikan seperti sekolah rendah dan menengah, ILP , MRSM, Sek. Men. Sains , Institut Pergigian dan Perubatan Termaju USM. Di sini terdapat Hotel Sri Malaysia, Abadeen Resort, Penang Golf Resort dan beberapa hotel kecil. Manakala dianggarkan terdapat 150 pejabat swasta di kawasan sekitar.
8.3 Kawasan Pasaran
Pihak syarikat mensasarkan kawasan yang ingin ditembusi adalah di sekitar 5 km hingga 10 km . Di bawah disenaraikan kawasan yang menjadi sasaran pihak syarikat. Di antaranya ialah :
· Kawasan Kepala Batas - Pinang Tunggal
- Bertam
i. Taman Bertam Indah
ii. Taman Bertam Perdana
iii. Bandar Putra Bertam
- Teluk Air Tawar
i. Taman Teluk Air Tawar
ii. Taman Pmtg. Sintok
- Paya Keladi
i. Taman Paya Keladi
ii. Perkampungan
· Kawasan Tasek Gelugor- Permatang Berangan
i. Taman Sepadu
ii. Taman Permatang Manggis
iii. Perkampungan
- Sungai Dua
i. Taman Sungai Dua
ii. TamanMerbau
iii. Perkampungan
- Permatang Manggis
i. Taman Permatang Manggis
· Pusat pengajian - Sek. Keb. Paya Keladi
- Sek. Keb. Pinang Tunggal
- Sek. Keb. Bertam Indah
- Sek. Men. Bertam Indah
- Sek. Men. Paya Keladi
- MRSM
- ILP
- Kolej Perubatan
BIL | SEK/ INSTITUSI | JUMLAH PELAJAR | JUMLAH GURU | JUMLAH BESAR |
4 | Sek. Men. Bertam Indah | 675 Orang | 55 Orang | 730 Orang |
5 | Sek. Men. Paya Keladi | 876 Orang | 68 Orang | 944 Orang |
6 | MRSM | 220 0rang | 35 Orang | 255 Orang |
7 | ILP | 378 Orang | 28 Orang | 406 Orang |
8 | Kolej Perubatan | 250 Orang | 20 Orang | 270 Orang |
| JUMLAH BESAR | 2399 Orang | 206 Orang | 2605 Orang |
Jadual 12 : Bilangan Pelajar & Guru Sek/Institusi
Berdasarkan kajian yang dijalankan, terdapat beberapa taman perumahan fasa baru yang sedang dan akan dibina di Bandar Putra Bertam iaitu sekitar 8 000 unit dan Taman Bertam Perdana sekitar 6 807 unit .
Selain itu , terdapat beberapa pusat pengajian tinggi dan industri berteknologi tinggi yang akan dibina. Di antaranya ialah :
i. Kolej Pergigian Antarabangsa Pulau Pinang
ii. Kolej Kejururawatan
iii. Sek. Men. Sains Kepala Batas
iv. UiTM
v. USM
vi. Armstrong Auto Parts
vii. Kilang NAZA
Adalah dijangkakan penduduk di sekitar kawasan tersebut akan berkunjung ke kawasan di mana letaknya Restoran Ani Sup Utara kerana kawasan tersebut adalah di laluan utama ke lebuh raya.
8.4 Saiz Pasaran
Mengikut kajian pihak syarikat, kuasa beli di kalangan penduduk di sini adalah sederhana. Anggaran penduduk di sini ialah 150 000 orang. Dianggarkan 30 % penduduk akan berbelanja di restoran-restoran sekitar.
Di anggarkan penduduk kawasan ini adalah seramai 150 000 orang.
Unit keluarga = 150 000 orang / 5
= 30 000 keluarga
Mengikut kajian, 30% daripada keluarga tersebut akan makan di restoran-restoran yang ada di sekitar dan membelanjakan sebanyak RM120 sebulan .
Potensi pelanggan = 30 000 keluarga x 30 %
= 9 000 keluarga yang akan berbelanja
Saiz pasaran = 9 000 keluarga x RM120
= RM1,080,000.00
Kajian juga menunjukkan terdapat kakitangan kerajaan dan swasta serta pelajar di sini. Sebanyak 50 % daripada mereka akan berbelanja di restoran sekitar. Mereka akan berbelanja sekitar RM260 sebulan.
Potensi Pelanggan = 7 605 x 50 %
= 3 803 orang
Saiz Pasaran = 3 803 orang x RM260
= RM988 780.00
b) SAIZ PASARAN INDUSTRI
Pihak syarikat juga akan bekerjasama dengan pengusaha katering untuk membekalkan makanan. Terdapat 20 katerer yang berada di kawasan sektar tetapi hanya 10 katerer yang bersetuju akan bekerjasama dengan pihak syarikat. Setiap katerer membelanjakan RM200.00 untuk setiap tempahan.
Setiap katerer menerima 3 tempahan untuk setiap bulan.
Ini bermakna :
10 katerer x 3 tempahan sebulan = 30 tempahan
30 tempahan x RM200 = RM6 000
Sasaran seterusnya ialah tempahan terus daripada pihak kerajaan dan swasta serta orang perseorangan untuk pelbagai majlis. Adalah dianggarkan seperti berikut :
10 tempahan sebulan x RM 500 setiap tempahan = RM5 000
![]() |
Pakej tempahan : Bihun/mi
Buah - setiap set = RM5.00
Air
Oleh itu , jumlah saiz pasaran = RM1 080 000.00 + RM988 780.00
= RM 2 068 780.00
Manakala, saiz pasaran industri adalah dianggap sebagai sasaran eksklusif pihak syarikat iaitu sebanyak RM6 000.00 + RM5 000.00 = RM11 000.00
8.5 Analisis Pesaing
Mengikut pemerhatian pihak syarikat terdapat 12 restoran utama di sini. Pihak syarikat telah mengenalpasti setiap pesaing melalui mencuba resipi masakan dan pemerhatian yang dilakukan. Berikut adalah di antara pesaing-pesaing yang telah dikenalpasti :
NAMA RESTORAN | KEKUATAN | KELEMAHAN |
Restoran RZ Klasik | Lokasi strategik , sedap & cepat, menjual pelbagai jenis menu masakan, harganya berpatutan | Perkhidmatan kurang memuaskan. |
Restoran Anggerik | Harganya berpatutan . | Kurang strategik , Kurang tenaga kerja . |
Restoran Bertam Seafood | Sudah dikenali , lokasi strategik, perkhidmatan memuaskan. | Harga agak mahal |
Restoran Nasi Kandar Bertam | Lokasi strategik - Corner | Perkhidmatan kurang menonjol |
Restoran Buluh | Dikenali dan banyak pilihan, Harga berpatutan, perkhidmatan memuaskan. | Kurang strategik, Kurang bersih |
Restoran Nasi Ayam Periuk Besar | Strategik - Jalan utama, Nama sudah dikenali, harga berpatutan, perkhidmatan memuaskan. | Menu terhad |
Secret Recipe | Tempat Strategik – Sudah dikenali rama | Harga mahal |
Restoran Simpang Maju Jay | Tempat Strategik | Perkhidmatan kurang menonjol |
NBN Seafood | Tempat Strategik , Sedap | Agak Mahal |
NZ RASA KAMPUNG | Tempat Strategik | Belum dikenali |
Food Coard | Tempat Strategik , Banyak Pilihan | Kurang Bersih |
Nasi Kandar An- Nur | Tempat Strategik , Harga berpatutan | Kurang bersih |
Ani Sup Utara | Tempat Strategik, Makanan Sedap, Harga Berpatutan, Sudah dikenali | Layanan kurang memuaskan |
Jadual 13 : Nama-nama pesaing – kekuatan dan kelemahan
8.6 Syer Pasaran
Syer pasaran yang dijangkakan oleh pihak syarikat adalah seperti berikut.
RM2 068 780.00 x 3 % = RM 62 063.40
Syer pasaran keseluruhan adalah sebanyak = RM 62 063.40 + 11 000.00
= RM 73 063.40
8.7 Anggaran Jualan/Pendapatan Tahun Pertama
Berikut adalah jadual yang menunjukkan jualan dan tempahan katering bulanan untuk tahun pertama.
BULAN | JUALAN | TEMPAHAN KATERING | JUMLAH |
Bulan 1 | 30,000.00 | 7,000.00 | 37,000.00 |
Bulan 2 | 32,100.00 | 7,000.00 | 39,100.00 |
Bulan 3 | 36,000.00 | 11,000.00 | 47,000.00 |
Bulan 4 | 41,000.00 | 11,000.00 | 52,000.00 |
Bulan 5 | 42,000.00 | 11,000.00 | 53,000.00 |
Bulan 6 | 44,100.00 | 11,000.00 | 55,100.00 |
Bulan 7 | 46,300.00 | 11,000.00 | 57,300.00 |
Bulan 8 | 48,600.00 | 11,000.00 | 59,600.00 |
Bulan 9 | 51,000.00 | 11,000.00 | 62,000.00 |
Bulan 10 | 54,500.00 | 11,000.00 | 65,500.00 |
Bulan 11 | 57,700.00 | 11,000.00 | 68,700.00 |
Bulan 12 | 62,000.00 | 11,000.00 | 73,000.00 |
JUMLAH | 545,300.00 | 124,000.00 | 669,300.00 |
Jadual 14 : Anggaran Jualan
8.8 Strategi Pemasaran
8.8.1 Promosi
· Di antara strategi promosi yang dilakukan oleh pihak syarikat bagi menawarkan produk dan memperkenalkan perkhidmatannya ialah:
· Mengekalkan hubungan peribadi yang baik dengan pelanggan.
· Memberikan profil perniagaan dan kad bisnes kepada bakal-bakal pelanggan.
· Mengedarkan pamplet dan broser secara berkala
· Memberikan perkhidmatan yang lebih cekap, pantas dan tepat pada masa yang telah ditetapkan.
· Oleh kerana syarikat menawarkan konsep restoran bersantai dan kemudahan melayari internet, adalah dijangkakan ramai pengguna IT akan berkunjung ke sini untuk menjamu selera sambil melayari internet.
· Mengadakan majlis perasmian dengan memberi satu hari makan pada kadar RM2.00 kepada pelanggan untuk makanan terpilih.
· Mengadakan pakej berbuka puasa dan pakej hari lahir.
· Menjalankan kerjasama dengan pengusaha agensi pelancongan.
· Menghadiahkan pelanggan kek hari lahir apabila sambutan hari lahir diadakan di restoran syarikat.
8.8.2 Lokasi
Lokasi restoran yang terletak di laluan jalan utama di antara Kepala Batas dan Tasek Gelugor merupakan lokasi yang strategik untuk perniagaan yang dijalankan oleh pihak syarikat. Laluan itu juga adalah laluan untuk memasuki lebuh raya Utara-Selatan.
8.8.3 Harga
Penetapan dan penentuan harga yang diletakkan ke atas produk dan perkhidmatan yang ditawarkan adalah berpatutan, kompetitif dan seperti yang ditetapkan oleh pihak franchisor.
8.8.4 Produk
Produk yang ditawarkan kepada para pelanggan adalah berkualiti, sedap dan bersih setanding dengan harganya. Pihak syarikat juga sentiasa mengikuti kehendak pelanggan yang pelbagai agar produk dan perkhidmatannya sentiasa kekal kompetatif dan diterima di hati pelanggan samada pelanggan tetap atau pelangggan baru.
8.8.5 Perhubungan Pelanggan
· Pekhidmatan yang cepat seperti mengambil menu sebelum pelanggan duduk.
· Memberi diskaun kepada pelanggan yang menyambut harijadi pada hari tersebut.
· Syarikat akan memberi kek percuma kepada pelanggan yang menyambut harijadi di restoran.
9.0 ASPEK KEWANGAN
9.1 Kos Pelaburan Projek
Berdasarkan perancangan untuk membesarkan kapasiti perniagaan dan memohon pembiayaan ini, pihak syarikat telah menganggarkan kos pelaburan seperti berikut berdasarkan jadual di bawah.
PERKARA / MODEL | JUMLAH | JUMLAH BESAR |
| | |
A) BELANJA PERMULAAN | | |
Daftar Syarikat | 2,350.00 | |
Lesen Majlis | 400.00 | |
Deposit Kedai | 4,600.00 | |
Deposit Utiliti | 500.00 | |
Guaman | 450.00 | |
Yuran Francias | 25,000.00 | |
Sewa Terkumpul | 20,700.00 | |
Majlis Perasmian | 500.00 | |
Insuran | 5,000.00 | 59,500.00 |
| | |
B) PEMBELIAN ASET TETAP | | |
Ubahsuai | 114,900.00 | |
Perabut | 24,000.00 | |
Peralatan Elektronik / Elektrik | 8,000.00 | |
Peralatan & Barangan Stainless Steel | 19,000.00 | |
Pinggan-mangkuk | 7,500.00 | |
POS System | 24,000.00 | 197,400.00 |
| | |
C) MODAL PUSINGAN | | |
Promosi dan Pengiklanan | 5,000.00 | |
Bekalan / Stok Tambahan | 11,000.00 | |
Gaji/Elaun Pengurus | 2,000.00 | |
Gaji dan Elaun Pekerja | 9,500.00 | |
KWSP dan PERKESO | 1,330.00 | |
Sewa Kedai | 2,300.00 | |
Air & Elektrik | 1,000.00 | |
Telefon & Faks | 250.00 | |
Promosi dan Pengiklanan | 300.00 | |
Yuran Setiausaha Syarikat | 350.00 | |
Yuran Audit | 2,000.00 | |
Alat Tulis | 50.00 | |
Senggaraan Kedai | 200.00 | |
Pengangkutan | 350.00 | |
Belanja Pelbagai | 200.00 | 35,830.00 |
JUMLAH | | 292,730.00 |
Jadual 15 : Kos Pelaburan Projek
9.2 Sumber Pembiayaan Projek
Daripada jumlah keseluruhan di atas, pecahan sumber pembiayaan projek yang telah dirancang adalah seperti berikut:
PERKARA / MODEL | JUMLAH | MODAL SENDIRI | PEMBIAYAAN |
| | | |
A) BELANJA PERMULAAN | | | |
Daftar Syarikat | 2,350.00 | 2,350.00 | |
Lesen Majlis | 400.00 | 400.00 | |
Deposit Kedai | 4,600.00 | 4,600.00 | |
Deposit Utiliti | 500.00 | 500.00 | |
Guaman | 450.00 | 450.00 | |
Yuran Francias | 25,000.00 | | 25,000.00 |
Sewa Terkumpul | 20,700.00 | 20,700.00 | |
Majlis Perasmian | 500.00 | 500.00 | |
Insuran | 5,000.00 | | 5,000.00 |
| - | | |
B) PEMBELIAN ASET TETAP | - | | |
Ubahsuai | 114,900.00 | 40,000.00 | 74,900.00 |
Perabut | 24,000.00 | | 24,000.00 |
Peralatan Elektronik / Elektrik | 8,000.00 | 5,200.00 | 2,800.00 |
Peralatan & Barangan Stainless Steel | 19,000.00 | 11,290.00 | 7,710.00 |
Pinggan-mangkuk | 7,500.00 | 3,108.90 | 4,391.10 |
POS System | 24,000.00 | | 24,000.00 |
| - | | - |
C) MODAL PUSINGAN | - | | - |
Promosi dan Pengiklanan | 5,000.00 | | 5,000.00 |
Bekalan / Stok Tambahan | 11,000.00 | - | 11,000.00 |
Gaji/Elaun Pengurus | 2,000.00 | | |
Gaji dan Elaun Pekerja | 9,500.00 | | |
KWSP dan PERKESO | 1,330.00 | | |
Sewa Kedai | 2,300.00 | | |
Air & Elektrik | 1,000.00 | | |
Telefon & Faks | 250.00 | | |
Promosi dan Pengiklanan | 300.00 | | |
Yuran Setiausaha Syarikat | 350.00 | | |
Yuran Audit | 2,000.00 | | |
Alat Tulis | 50.00 | | |
Senggaraan Kedai | 200.00 | | |
Pengangkutan | 350.00 | | |
Belanja Pelbagai | 200.00 | | |
JUMLAH | 292,730.00 | 89,098.90 | 183,801.10 |
Jadual 16 : Kos Pembiayaan Projek
Sumber kewangan yang diperlukan akan diperolehi daripada pembiayaan sendiri adalah sebanyak RM89 098.90, manakala bakinya iaitu sebanyak RM183 801.10 lagi akan diperolehi daripada pihak MARA.
9.3 Anggaran Aliran Wang Tunai ( Sebelum dan Selepas Pembiayaan ).
9.3.1 Anggaran Aliran Wang Tunai sebelum pembiayaan bagi ( 1 ) Tahun adalah seperti di Lampiran 5 yang di kembarkan.
9.3.2 Anggaran Aliran Wang Tunai selepas pembiayaan bagi ( 3 ) Tahun berturut-turut adalah seperti di Lampiran 5 yang dikepilkan .
9.4 Penyata Pendapatan (Untung dan Rugi)
Penyata Pendapatan ( Untung Rugi ) disediakan untuk (3 ) Tahun Selepas Pembiayaan adalah seperti di Lampiran 5 yang dikepilkan.
9.5 Anggaran Kunci Kira-Kira
Anggaran kunci kira-kira disediakan bagi memperlihatkan kedudukan Aset, Liabiliti dan Ekuiti Pemilik di setiap hujung tahun untuk ( 3 ) tahun seperti dalam Lampiran 5 yang dikepilkan .
10.0 JUSTIFIKASI DAN PENUTUP
Berdasarkan kepada perancangan dan unjuran pendapatan yang telah dibentangkan, pihak syarikat amat berkeyakinan bahawa perniagaan yang diceburi ini akan memberi pulangan yang menguntungkan dan setimpal dengan usaha serta pelaburan yang dilakukan. Ini adalah berdasarkan kepada pembentangan dan unjuran-unjuran yang dibuat untuk tahun pertama operasi selepas mendapat pembiayaan sehinggalah tahun yang ketiga.
Pihak syarikat telah membuat kajian dan perancangan yang sistematik bagi membolehkan perniagaan berjalan dengan lancar. Oleh yang demikian syarikat amat optimis, yang perniagaan ini amat berdaya maju dan mampu berkembang di masa hadapan memandangkan beberapa faktor seperti faktor pertumbuhan penduduk, peningkatan dalam sektor ekonomi dan kepesatan pembangunan setempat. Secara tidak langsung faktor-faktor ini akan dapat menyumbang dan menambahkan lagi saiz pasaran dan kuasa beli pengguna terutamanya penduduk di sekitar Kepala Batas.
Selain itu, IMK telah menjalankan operasi selama 1 bulan dan mendapati sambutan yang diberikan amat menggalakkan kerana sup merupakan satu resepi utama masyarakat utara. Selain itu, Ani Sup Utara merupakan francaisor bumiputera yang telah dikenali di Malaysia .
Diharap permohonan ini mendapat pertimbangan sewajarnya daripada pihak MARA. Pihak syarikat amat berharap agar pembentangan ini dapat memuaskan hati pihak-pihak berkenaan kerana melalui cara ini sahajalah perniagaan pihak syarikat dapat dikembangkan. Pihak syarikat amat berharap agar diberikan peluang untuk turut sama bergerak ke arah memaju dan menjayakan hasrat kerajaan meningkatkan golongan usahawan bumiputera seganding dengan usahawan bukan bumiputera.
erm... bagaimana saya mahu tahu tentang penerangan sesebuah produk..contohnya..nasi goreng..apa dia punya penerangan...
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Padamassalam...ad tak contoh proposal untuk aktiviti outdoor and kereta sewa? thnks
BalasPadamMohon sebagai rujukan..thanks..barakAllah
BalasPadamterima kasih di atas perkongsian, mohon juga sebagai rujukan. semoga di permudahkan....
BalasPadamSalam, terima kasih perkongsian ilmu tuan.
BalasPadammohon sebagai rujukan..trima ksih.:)
BalasPadamjutaan terima kasih atas perkongsian. selamat maju jaya.
BalasPadamMohon sebagai rujukanTQ
BalasPadam-Terima kasih atas perkongsiaan tuan ...... seronok dapat menambah pengetahuan lebih lanjut ..... :)
BalasPadammohon sebagai rujukan gak.... thanks!!
BalasPadamAlhamdulillah... thanks for shared...
BalasPadamTerima kasih perkongsian.. dapat membantu kami membuat rujukan.
BalasPadamsaya buat contoh..tkasih kerana share
BalasPadamSaya Mrs.michelle adbert, pemberi pinjaman wang, i Memberi perkhidmatan kewangan (pinjaman) kepada individu dan perniagaan pemilik. Kami bekerja dengan individu, kecil, sederhana, dan besar-besaran untuk membantu mereka sama ada memulakan atau berkembang ke wilayah baru. Kami membantu membiayai perniagaan kecil apabila diperlukan paling untuk mengembangkan perniagaan yang sedia ada, membeli peralatan modal, membayar perbelanjaan dan untuk banyak keperluan lain seperti pengiklanan, sewa, pengubahsuaian dan lain-lain Regards, (michelleadbertloancompany@gmail.com
BalasPadamPrivasi
Akaun Saya) kebahagiaan anda adalah kebimbangan kami.
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamlogo kedain ada x
BalasPadammohon sebagai rujukan. terima kasih...
BalasPadamTerima kasih atas kesudian perkongsian ini.. Mohon sebagai rujukan juga ye.. TQ.
BalasPadamterima kasih dengan perkongsian ini.mohon sebagai rujukan
BalasPadamKenapa tak ada visi dan objektif dlm kertas kerja ni?
BalasPadammohon sebagai rujukan terimakasih
BalasPadamSAYA NAK DOWLOAD BOLEH TAK
BalasPadamATAU NAK COPY SEBAB SAYA TAKUT NK MINTA KEIZINAN KEPADA OWNER PUNYA WEB NI
mohon copy... terima kasih
BalasPadam